Kunnig AS - Din bedrifts multiverktøy

Kvalitetsledelse

Målrettet arbeid med kvalitet* er en nøkkel til suksess for enhver virksomhet. Hovedmotivasjonen er ofte egeninteresse og anerkjennelse av betydningen av å ha kvalitet i det en driver med. Det å ha et bevisst forhold til kvalitet ved å kontinuerlig måle og forbedre sine prosesser og produkter er et sunt virksomhetsprinsipp. I tillegg er viktigheten av å ha et kvalitetssystem på plass blitt mer fremtredende, og i mange bransjer (som for eksempel Olje & Gass) kreves stadig oftere at hele leverandørkjeden skal være godkjent, spesielt i forhold til ISO9001 ('ledelsessystemer for kvalitet'). 


Målbevisst kvalitetsarbeid har positive effekter på både økonomi og på andre faktorer: Det kan bl. a. gi effekter som: 

  • reduksjon i avvik/klager
  • bedre prosessoversikt
  • bedre leveringspresisjon
  • færre ulykker og skader
  • bedre ressursstyring


Kvalitetsledelse er også nært beslektet til Risikoledelse.

Standardisering representerer 'beste praksis' og er den beste basis for kontinuerlige forbedringer. 

*) Det store bildet:

Visste du at:

- kvalitet i ISO9001:2015 er definert som 'I hvilken grad en samling av iboende egenskaper ved et objekt oppfyller krav'? (Objekt er definert som 'Enhet, gjenstand, alt som er merkbart eller fattbart')

- ISO9001 er den vanligste ISO-sertifiseringen og at det i verden nærmer det seg 900000 gyldige ISO9001-sertifikater fordelt på 1,2 millioner lokasjoner? (Ref. ISO-undersøkelse 2019)
- En undersøkelse i 2018 som omfattet 1179 nordiske selskaper og hvor der ble spurt om 'hvilke fordeler standarder genererer for min virksomhet' bl.a. ga føgende svar: 

  • 85% var enige i utsagnet 'standarder skaper tillit hos kunder'
  • 75% var enige i utsagnet 'standarder forbedrer kvaliteten på våre produkter og tjenester'
  • 69% var enige i utsagnet 'standarder forenkler eksport av produkter og tjenester'
  • 72% var enige i utsagnet 'Standarder forenkler kommunikasjon mellom leverandør og kunde'
  • 59% var enige i utsagnet 'standarder forenkler innkjøps- og anbudsprosesser




Trender innen ISO 9000: 

  • Fra dokumentfokus til prosessfokus
  • Fra avvik til forbedring
  • Fra ytre krav til aktivt eierskap
  • Fra generelt til spesifikt
  • Fra 'alt er viktig' til risikobasert
  • Forebygging av feil

Kunnig kan bistå på områder som:


- Være en ressurs for å lede virksomheten mot operasjonelt samsvar med ISO-standarder

- Gi råd ved og lede standardiseringsprosesser og implementering av tankegang om kontinuerlige forbedringer

- Rotårsaksanalyse og løsningsforslag ved spesifikke kvalitetsutfordringer


..... og andre relaterte områder

Vil du vite mer om hvordan Kunnig kan bidra for DIN virksomhet?
Ta kontakt